Gastblog van Chantal  van GreenCreatives

Hoe ga ik viral?

Een manier om tegen lage kosten veel mensen te bereiken is door  viral te gaan, hierbij bestaat er een zogenoemde “buzz” rondom een publicatie. Belangrijk hierbij is dat mensen deze publicatie willen delen met hun sociale kringen, daarnaast kan het ook tot mond tot mond reclame leiden. Viral gaan kan zowel op een positieve als een negatieve manier, maar natuurlijk is het uiteindelijke doel om veel mensen te bereiken en het bedrijf in een positief licht te zetten. Een voorbeeld van viral-marketing  is de bekende YouTube serie Will It Blend die een ware internethype heeft gecreëerd. Om succes te behalen met  een viral-marketingcampagne moet je met meerdere dingen rekening houden.

Hier een aantal tips van GreenCreatives voor het opzetten van een viral-marketingcampagne:

  1. Hou het kort en simpel: Het is belangrijk dat er geen overbodige informatie staat, mensen willen hier namelijk geen aandacht aan willen besteden! Denk er daarom goed bij na welke boodschap je wilt overdragen en zorg dat de informatie makkelijk te delen is.
  2. Zorg dat je mensen prikkelt: Om mensen iets te laten delen moet je ze genoeg prikkelen, dit kan door middel van nieuwswaardig en authentieke informatie maar ook door een element van mysterie of extremiteit. Denk aan het inspelen op huidige trends en gebeurtenissen.
  3. Exclusiviteit: Geef influencers als eerste toegang tot waardevolle informatie, deze kunnen het dan vervolgens doorspelen naar hun sociale kringen waardoor de informatie dus verspreid wordt.