Communicatie levert (n)iets op [deel 2]

Einstein-valueWelke bijdrage levert de communicatieafdeling/-adviseur aan de strategie en welke taken horen daar bij? Over deze toegevoegde waarde van communicatie schreef ik al eerder een blog. In het eerste deel van dit drieluik ging ik in op de accountability van communicatie en de bijbehorende KPI’s. Nu ga ik verder met de toegevoegde waarde van de communicatieprofessional!

Toegevoegde waarde

We hebben – als communicatieprofessionals – de taak om een zinvolle bijdrage te leveren aan het goed en tijdig te communiceren binnen en buiten de organisatie. We adviseren en ondersteunen. We hebben een visie op het vak en zijn op de hoogte van ontwikkelingen in het vakgebied. Op die manier kunnen we écht waarde toevoegen.Wat mij betreft zijn we verantwoordelijk voor een aantal zaken:

  • We leggen dingen uit en geven informatie;
  • We creëren de kaders en uitgangspunten voor (online) communicatie;
  • We zorgen voor een consistent beeld van de organisatie;
  • We geven inhoud aan de corporate branding;
  • We vertellen een eerlijk en transparant verhaal.

De afdeling communicatie (en de communicatiespecialist) als merk[1]

 VRAAG VAN NAAR
Wat is het? Operationele productieclub Team van resultaatgerichte beïnvloeding specialisten – met verschillende specialiteiten: strategisch, tactisch en operationeel
Waarom zijn ze er, welk doel helpen ze je bereiken? Iedereen communiceert. Iemand moet de middelen maken. Mensen beïnvloed je niet zomaar: een slimme aanpak maakt je communicatie invloedrijker – en dus succesvoller.
Hoe? Wat is hun unieke kernkwaliteit? Kennis van productietechniek (van drukwerk tot online) en projectmanagement. Psychologisch doelgroep inzicht, kennis over geheugenleer, kennis over randvoorwaarden voor effectieve en efficiënte inzet van communicatiemiddelen en disciplines.
Wat is het resultaat van de communicatie-afdeling? Communicatie-activiteiten en instrumenten. Gedachteverandering bij de doelgroep, die effect heeft op hun gedrag (en dus op het bereiken van business of organisatiedoelstellingen), instrumenten zijn de tactiek.
Wat gaat er mis zonder communicatie afdeling? “Zucht. Dan moet ik zelf gaan rommelen met de drukker” “Dan loop ik het risico dat de impact van de communicatie-uitingen waarin ik investeer achterblijft”

Hierboven staat het ‘ideale’ plaatje. De praktijk ziet er soms (heel) anders uit. Herken je deze frustraties?

Top 10 frustraties van de communicatieadviseur[2]:

  1. Ontbreken van positie in de organisatie als volwaardig adviseur;
  2. Niet serieus worden genomen in de organisatie;
  3. Gebrek aan informatie, vooral van de directie wat er gaande is;
  4. Communicatie wordt te laat betrokken, als alles al is beslist;
  5. De vraag is altijd om een communicatiemiddel, hoe buig ik dat om naar een advies;
  6. Iedereen denkt verstand van communicatie te hebben;
  7. Moeilijk om regie op het adviesgesprek te krijgen en houden;
  8. Lastig om te gaan met macht, weerstand en dominante opdrachtgevers;
  9. Veel te snel ‘ja’ zeggen;
  10. Hoe krijg ik mijn advies uitgevoerd in de organisatie?

Heb je nog aanvullingen? En nog een vraag: levert jouw communicatie iets op?

Henry Ford

[1] Bron: Frankwatching, auteur Suzanne van Gompel “De communicatieafdeling als merk: hoe keer je het tij?”

[2] Bron: “De communicatieadviseur op een strategische positie” van Karel Winkelaar