Boekentip 13: Contentmarketing binnen LinkedIn

Huh? Contentmarketing en LinkedIn?

Vorig jaar kocht ik het e-book ‘Contentmarketing binnen LinkedIn’. Na 10 jaar lid te zijn van LinkedIn werd het tijd om me (nog) meer te verdiepen in dit enorme social media netwerk. Het is natuurlijk geen vervanging van het ouderwets mapje met visitekaartjes meer! Of zoals LinkedIn het zelf zei bij de start in 2000, LinkedIn is een digitale rolodex. Maar dat is allang niet meer zo. We zijn 15 jaar verder.

Wat het niet is

Ik ging op zoek naar een nieuw boek over LinkedIn. Een handleiding had ik niet meer nodig. Mijn netwerk had ik zelf inmiddels wel kunnen opbouwen en ook over mijn profiel was ik voldoende tevreden. Ik wilde juist meer weten over de nieuwe mogelijkheden en de laatste ontwikkelingen van LinkedIn. De titel ‘Contentmarketing binnen LinkedIn’ sprak me gelijk aan, dus ik kocht het boek. Het boek is niet geschreven voor wie op zoek is naar een soort basis handleiding van LinkedIn. Het is zeker geen boek voor starters op LinkedIn.

Maar wat het wel is

Het boek is een boek over contentmarketing! En over welke bijdrage LinkedIn een bijdrage kan leveren aan jouw eigen contentmarketing strategie. Persoonlijk en zakelijk. Dus personal branding én corporate branding via LinkedIn. Dat is inderdaad heel wat anders dan een digitale rolodex. In het boek wordt eerst de evolutie van de profielensite (kaartenbak) naar contentplatform beschreven. Daarna volgt een samenvatting van contentmarketing en een omschrijving van het LinkedIn ‘ecosysteem’ (profielpagina, bedrijfspagina, showcases en groepen). Ook de opbouw van de timeline komt aan bod.

Connect, share ideas en discover

Na de eerste hoofdstukken wordt er stap voor stap uitgelegd hoe je contentmarketing kan toepassen in je profiel en via de statusupdates. Ook de functionaliteit van bloggen (longposts) wordt toegelicht. Fijn dat deze posts ook te volgen zijn via de statistieken. Dan is het ook nog meetbaar wat je blog via LinkedIn doet. Via bedrijvenpagina’s kan je natuurlijk diverse content delen. Ook via de LinkedIn groepen kan je verschillende berichten plaatsen. Het boek wordt afgesloten met extra tips om zelf aan de slag te gaan. Van voorbeeld scenario’s tot ondersteunende tools het is lekker praktisch. Dus… deel je ideeën en ontdek het zelf! ‘LinkedIn en contentmarketing’ laat zien hoe!