Barbapapa Marketing? Ben ik nu Barbamama?
En ineens lees je over Barbapapa Marketing! Jan Willem Alphenaar vroeg – via PowerPR – om mee te denken. En meedenken wil ik wel… Ik ben immers met deze flexibele familie opgegroeid in de jaren 70 en geschoold door de ‘traditionele marketingopleidingen’ in de jaren 80 en 90. Wat nu? Hoe ziet de rol van de Barbapapa marketeer er uit? Over welke eigenschappen moet die beschikken? En ben ik eigenlijk wel geschikt als Barbamama?
De Barbapapa familie
Hoe zat het ook alweer met de familie Barbapapa? In de jaren 60 van de vorige eeuw ontstond Barbapapa in Frankrijk. Inmiddels zijn de boeken in meer dan 30 talen vertaald en vanaf 1973 werd het ook een tekenfilmserie. Het werd een goot succes. Dat komt ook omdat de familie heel bijzonder is. Er is geen probleem dat Barbapapa of Barbamama niet op kan lossen. Dankzij enkele doeltreffende vormveranderingen en een onuitputtelijke fantasie, komen ze uit de moeilijkste situaties… en dat alles zonder hun kalmte te verliezen! Barbapapa en Barbamama staan altijd klaar om te helpen en hun goede wil kent geen grenzen. Bovendien zijn ze de vriendelijke en toegewijde ouders van zeven beweeglijke kinderen. Wat betekent deze familie voor marketing in 2012?
De Barbapapa marketeer
Als ik het goed begrijp is het noodzakelijk dat de Barbapapa Marketeer voldoet aan zo’n 16 verschillende eigenschappen. Ik zet ze nog even op een rijtje. De Barbapapa marketeer:
- Is inschikkelijk in elke situatie;
- Past zich snel aan bij marktveranderingen;
- Werkt in een team van specialisten;
- Weet hoe de laatste technieken werken;
- Is verrassend en creatief;
- Heeft originele oplossingen;
- Denkt buiten kaders en gebaande paden;
- Blijft zoeken naar nieuwe kansen;
- Is flexibel bij veranderingen;
- Weet hoe te handelen bij crisissituaties;
- Begrijpt verschillende culturen;
- Past zich aan. In elke omgeving;
- Blijft proberen en doorgaan;
- Helpt organisaties om verder te komen;
- Kan een organisatie redden;
- Is de nieuwe ‘marketing held’?
Als ik kijk naar bovenstaand lijstje ben ik voor zo’n 50% geschikt als Barbapapa marketeer. Is dat voldoende? Is het goed genoeg? Of moet ik me zorgen maken? En vandaag nog veranderen in een hele andere rol als Barbamama?
Huub, huub, barbatruuc
Hoe zie jij het? Wat denk jij van Barbapapa Marketing? Kan jij je vinden in de eigenschappen? Moeten we de complete trukendoos open doen en inderdaad per situatie steeds opnieuw veranderen in fantastische buigzame, flexibele, soepele marketeers? Huub, Huub, Barbatruuc! Of… zijn we al een klein beetje ‘marketing helden’ en maken we met deze definitie van Barbapapa en Barbamama marketing nog maar eens duidelijk hoe geweldig en all round ons marketing vak is?
ik mis: werkt altijd vanuit en toetst alles aan een visie…maar ja, wat was die van Barbapapa?
Reply Angelique: Bedankt Marcel! Je een visie is altijd wel de basis, maar ik weet inderdaad niet welke visie Barbapapa had/heeft. Dat wisselt nogal vaak :-)
Blog staat online bij PowerPR!
Tijdens de Marketingdagen gaf Jan Willem Alphenaar een presentatie over de nieuwe rol van de marketeer. In de veranderende tijden van communicatie waarin elke medewerker namens het bedrijf praat en klanten zelf merken promoten lijkt een marketeer overbodig te worden, of niet?
http://www.powerpr.nl/2012/04/in-ontwikkeling-barbapapa-marketing-denk-je-mee/
Ook ik ben opgegroeid met Barbapapa en Barbamama verhalen. Sterker nog, mijn moeder had ze in mijn kamer op de verwarming geschilderd. :-) En ook ik lees ze heel soms aan mijn kinderen voor. Heel soms. En alleen als ze er zelf mee komen. Want ik vind de verhalen van Barbapapa (en dan vooral het moraal van het verhaal) heel belerend en betuttelend.
De overeenkomstige eigenschappen vind ik leuk gevonden. De metafoor met het dieperliggende moraal zie ik echter niet. Betuttelmarketing zou ik mijn ogen juist niet de nieuwe ‘Huub, huub marketingtruuc’ moeten worden.
Debora
@deboradelaaf